جمعه، تیر ۲۸، ۱۳۸۱

تحلیل یا پس روی لثه

دليل پسروي لثه ها از تاج دندان چيست - البته هيچ درد و خونريزي و علائم باليني ديگر مطرح نيست - ممكن است مسواك زدن زياد يا استفاده از مسواك هاي سخت دليل اين امر باشد؟آيا استفاده مرتب از بتادين در مسواك زدن كه محيط دهان را ضدعفوني كند مضر است
دلايل تحليل لثه متعدند. همانطور كه خود شما نيز به آن اشاره كرده ايد ممكن است روش نادرست مسواك زدن و يا مسواك نامناسب از عوامل موثر باشد.پاك نشدن درست سطح دندانها از باقيمانده مواد غذائي و ميكروبها - وجود اشكالاتي در روي هم آمدن صحيح دندانهاي بالا و پائين و برخي بيماريها از جمله پركاري تيروئيد پاراتيروئيد و ديابت و همچنين سو تغذيه و كمبود ويتامينها نيز مي توانند باعث عقب نشيني لثه باشند. گاهي اين پديده متعاقب درمانهاي ارتودنسي نيز بوجود مي آيد . به هر حال هميشه كاهش ارتقاع لثه روي دندان به هنوان تغييري خطرناك تلقي نمي گردد چرا كه تحليل آن قسمت از لثه كه به نام لثه چسبنده شناخته مي شود و يا تخريب استخوان ‌، درواقع بيماري محسوب مي گردند.

راجع به استفاده از بتادين (پويدون ايودين) براي ضد عفوني كردن مكرر محيط دهان در يك جمله آنرا به شستشوي مداوم كليه لباسها با وايتكس خالص تشبيه مي كنم.
بتادين كه عامل موثر در تركيب آن يد مي باشد از بين برنده طيف وسيعي از سلولهاي حياتي از جمله انواع باكتريها قارچها و اسپور ها مي ياشد. شايد در موارد عفونتهاي قارچي منتشر در دهان و برخي موارد برفك شديد از داروهاي مشابه بتادين استفاده شود(مطمئن نيستم) اما در ديگر موارد بجز پرپ پري اپراتيو (پيش جراحي) ، استفاده دهاني ندارد يا من سراغ ندارم. منهاي اثر توكسيك و آلرژيك اين ماده ، رنگ غليظ آن بي شك در تغيير رنگ دندانها و ترميمهاي داخل دهان مقصر خواهد بود.
يادتان نرود ميكروب گاهي چيز بدي است اما وجود آن در حيات انسان ضروري است.رابطه ميكروب و انسان مثل رابطه آمريكاست با ايران. در عين آنكه ما بايد با ميكروبها مبارزه كنيم براي ادامه حيات خود به آنها نيازمنديم و آنها نيز به ما نيازمندند.