یکشنبه، آذر ۰۳، ۱۳۸۱

واکسن ضدپوسیدگی دندان


ميخواستم بپرسم كه آيا واكسني براي جلوگيري از پوسيدگي دندان اختراع شده يا اصلاً كسي روش كار ميكنه يا نه؟ البته من اين را يكجايي خونده ام شايد هم توي خواب ديده ام. با تشكر

به نام شفا دهنده
خوب در ابتدا بايد عرض شود که جای بسی خوشوقتی است که در بين جوانان اين مملکت هستند کسانی که خوابهای علمی می بينند. من خودم چند تا دوست دارم که خوابهای سياسی می بينند مثلا همين هادی خرسندی ( خواب خاتمی و باطبی) و بقيه هم گلاب به روتون همه خوابهای سکسی می بينند(خواب همکار دختر خاله همکلاسی شان که تاپهای کوتاه و سکسی می پوشه و يا حتی جنيفر لوپز که برای صرف سحری به منزلشان آمده) .
جريان خواب دندانی ديدن هم جريان جالبی است. آيا می دونيد که مسواک زدن برای عموم افرادی که به بهداشت دهان و دندانشون اهميت می دند يه عادته و يه اثر روانی قوی داره ؟ يعنی خيلی ها اصلا بدون مسواک زدن خوابشون نمی بره و تازه اگر هم ببره خوابی مرتبط با مسواک می بينند.بنده خودم هروقت بدون مسواک می خوابم خواب می بينم دندانهايم لق شده اند و قراره که خودم همه رو برای خودم بکشم! اين اثر ، البته تا حدودی مضر هم هست. يعنی مسواک زدن برای فرد با بی توجهی به صورت يه عادت در مياد. همين جوری توی خواب و بيداری و کشکی و کتره ای يه مسواک آغشته به خميردندان رو می مالند به در و ديوار دهان و دندونهاشون و بعدش هم لالا! بدون توجه به نحوه صحيح مسواک زدن فقط خودشون رو متقاعد می کنند که چون دهانشون بوی نعناع می ده پس لابد درست مسواک زده اند. با همين فلسفه ، بعضی آدامسها هم اين روزها با تکيه توليد و روانه بازار می شن.
و اما ايمن سازی دندونها بر ضد پوسيدگی از دير باز در ذهن بشر بوده. شواهدی هست از طب باستان که به اين موضوع پرداخته. اين روزها ساخت واکسن ضد پوسيدگی مورد توجه بعضی محافل علميه. با شناخته شدن ميکروبهای عامل پوسيدگی (استرپتو ککها) می شه واکسنی ساخت که از تکثير و فعاليت اين باکتری ها جلوگيری کنه. اين کار تا حد زيادی انجام شده اما اين واکسن هنوز عملا قابل استقاده نيست. فراموش نشه که پوسيدگی يه بيماری مولتی فاکتوريال (چند عاملی) هستش. يعنی مثل کزاز نيست که بگيم باکتری تتانی عاملشه و ما يه آمپول تزريقی می سازيم برای مقابله با اين باکتری. نه تنها باکتری های مولد پوسيدگی متعددند بلکه عوامل مستعد کننده دندانها برای پوسيدگی هم مختلف و متعدند و در حال حاضر متوقف کردن و پيشگيری از پوسيدگی تنها با بکار بردن چند استراتژی و در دراز مدت امکان پذيره . بنده هم به نمايندگی از جامعه دندانپزشکان اين مرز و بوم ابراز اميدواری می کنم لا اقل تا پايان عمر کاری من ساخت اين واکسن به نتيجه نهائی نرسه ، بعدنش هم به من مربوط نيست.