چهارشنبه، شهریور ۰۴، ۱۳۸۳

سوراخ شدن کف دندان هنگام عصب کشی

آيا دنداني كه در حال درمان بيش از حد سوراخ شده و اصطلاحا ته آن سوراخ و به لثه رسيده است بايد حتما كشيده شود و يا قابل درمان است.
با سلام. این مشکل تحت عنوان پرفوراسیون شناخته می شود و بسته به وضعیت انساج نگه دارنده دندان- نوع دندان - وضعیت کلی دندان و همچین محل پرفوره (سوراخ) پروگنوز(شانس بهبودی) آن متتفاوت است.
به طور کلی هرچه سوراخ بزرگتر باشد شانس کمتری برای نگه داری دندان وجوددارد. همچنین اگر سوراخ در محل انشعاب ریشه های دندان های آسیاو یا نزدیک به آن باشد (فورکا) شانس کمی برای نگه داری دندان وجود دارد. اگر سوراخ در سمت کناری دندان ایجاد شده باشد و در اسرع وقت ترمیم گردد شانس مناسبی برای بهبودی آن وجود دارد. به جهت در صورتیکه مدت زمان زیادی از این اتفاق سپری گردد و دندان ترمیم دائم نشود مطمئنا به علت آسیب انساج لثه ای شانس زیادی برای نگه داری آن وجود دارد.
اگر محل پرف به سمت دیواره های دندان بوده و محل آن زیاد عمیق نباشد می توان با افزایش طول تاج و روکش دندان را با درصد موفقیت خوبی نگه داشت.
مشکل پرفوره از مشکلات رایج دندانپزشکان است که ترس از وقوع یا وقوع آن استرس زیادی به دندانپزشک وارد می کند.
اعتراف - خود بنده هم تا کنون در حین درمان ریشه چند باری مرتکب آن شده ام که در یکی-دو مورد منجر به کشیدن دندان بیمار گردید.

۵ نظر:

A گفت...

test تست می شود

ناشناس گفت...

سلام
من 24 سالمه و متاسفانه جنس دندونام خوب نيست تا حالا 3 تا دندون عصب كشي كردم و
.n-2 تاشونم پر كردم!!!
من هر سري به پيشنهاد دكتر واسه هر پر كردن ساده بيشترين مبلغ رو مي پردازم تا به قول خودش با بهترين مواد واسم پر كنه مثلا 50 تومن واسه ترميم دندون جلويي يا... اما اين كه دندونام روزي اونقدر پر و خالي شن كه ديگه جاي پر كردنم باقي نمونه خيلي ناراحتم و مطمين نيستم كه دكترم واقعا اندازه اي كه پول مي گيره كار مي كنه يا چون اطلاعاتي ندارم سرم كلاه ميره
اينه كه دوست دارم اولا بدونم با توصيفي كه از دندونام دارم چند سال ديگه مجبورم دندون مصنوعي بزارم!!!! و چطور مي تونم مطمين شم پولي كه ازم مي گيرن جدا هزينه مواده خوبه و سرم كلاه نرفته.سوال ديگه ام اينكه عمر مفيد دندون پر شده چقدره و چطور مي شه زيادش كرد؟
با تشكر.

ناشناس گفت...

ba salam va khasteh nabashid.
dar soorat emkan doost dashtam kami dar morede implant toozih bedahid aya dar iran kashte dandan be soorat yekroozeh vojood dareh va ghaymatha dar che hodoode? ba tashakor
http://www.nobelbiocare.com/global/en/DentalImplants/NobelDirect/default.htm

ناشناس گفت...

سلام من باردارم الان 5 هفته است تو مراحل آخر ایمپلنت هستم اما دکتر از یک دستگاه استفاده می کنه که اسمش لایت کیور
می خوام مطمئن شم واقعا این دستگاه برای سلامتی جنین مشکلی نداره ؟

Unknown گفت...

سلام .من ۳ سال پیش دندان شماره ۶ بالا چپ و سال گذشته دندان ۷ بالا چپ را عصب کشی کرده ام. اخیرا دندان ۷ گهگاهی با فشار وارده روی آن مثل غذا خوردن درد میگیرد و این حالت بعد از چند روز بهتر میشود.
به همین علت مجبور به گرفتن عکس شدم ومتوجه شدم کف دندان شماره ۶ سوراخ شده است.آیا این دندان در آینده مشکل پیدا خواهد کرد؟آیا باید کشیده شود؟ آیا مشکل دندان ۷ به همین علت است؟
ممنونم